Er zijn weinig vliegtuigen die zo multifunctioneel zijn of waren als de Douglas DC3. Zijn bijnamen 'Dakota' (volgens de overlevering door de Britten gegeven), 'Gooney Bird', 'Grand Ol' Lady', 'Old Reliable', 'Dizzy Three' en type aanduiding C47 'Skytrain' willen nog wel eens voor verwarring zorgen. In de praktijk blijkt echter dat het om hetzelfde toestel gaat. De C-47 was namelijk de 'militaire' variant van de DC3. Het vliegtuig werd trouwens ook nog eens in Rusland in licentie gebouwd als de Lisunou Li-2.
Het vliegtuig kwam in de jaren '30 van de tekentafel
en zou snel wereldberoemd worden als 'Troop Carrier', 'Glider Tug' en 'Sky
Train'. Kortom: het transportvliegtuig van de geallieerde luchtmacht dat
dienst deed in alle 'Theaters of War' van Birma tot Nederland.
Maar het begon allemaal met de Douglas Commercial nummer Eén (DC1) in
1933. Een toestel met een volledig metalen ombouw dat ontworpen was om in de
wens voor een passagier-transport toestel te voorzien. Na het aanpassen van
het eerste ontwerp ontstond de DC2 in 1934, waar er meer dan 100 van werden
gebouwd. Het toestel was net iets langer waardoor er 14 in plaats van 12 passagiers
vervoerd konden worden. De ontwikkeling van het toestel ging verder en uiteindelijk
koos eind 1935 de eerste DC3 het luchtruim.
Alhoewel het de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA was die de eerste aanzet had gegeven tot het ontwikkelen van dit type vliegtuig, nam American Airlines in 1936 de eerste toestellen in gebruik. Wat u wellicht niet wist is dat er naast de bekende 21-seater ook een Skysleeper was. Dit type DC3 was uitgerust met luxe bedden van het type Pullman. KLM was de allereerste Europese luchtvaartmaatschappij die de DC3 aanschafte in 1936!
Begin jaren '40, toen het concept van luchtlandingstroepen door de VS werd overgenomen, bleek al snel dat dit vliegtuig zeer geschikt was als 'Carrier'. Met wat modificaties kon het een 'stick' aan paratroopers vervoeren totdat deze het groene licht kregen 'to jump out of a perfectly good plane'.
Eén van de meest bekende beschilderingen is natuurlijk de versie met de witte en zwarte invasiestrepen over de vleugels. Voor snelle identificatie als zijnde een geallieerd vliegtuig. Honderden vliegtuigen van de Troop Carrier Groups stegen in de nacht van 5 op 6 juni 1944 op van de Engelse vliegvelden in de richting van bezet Frankrijk: de invasie was begonnen met het gedreun van de motoren van dit toestel. Vele toestellen zouden niet meer terugkomen, zoals het door 1st Lt Harold A. Cappeluto bestuurde toestel waar een stick met paratroopers van Easy Company 506th PIR 101st Airborne Division in plaats had genomen. In Beuzeville au Plain staat een monument voor dit toestel in de vorm van een staartstuk van een Dakota. Cappeluto heeft zijn laatste rustplaats gevonden op de Colleville sur Mer US Cemetery, Plot A, Row 9, Grave 19. Hij behoorde tot de 439th Troop Carrier Group, 91st Squadron.
Nog steeds vliegen er Dakota's rond. Soms als vliegende museumstukken, zoals het destijds bij Texel verongelukte toestel van de Dutch Dakota Association, maar soms nog gewoon als lijndiensttoestel... en dat voor een zestig jaar oud beestje! Na WW2 waren er erg veel Dakota's 'over' en kwamen luchtvaartmaatschappijen in tientallen landen in bezit van deze toestellen. In totaal zijn er meer dan 13.500 stuks van dit type vliegtuig gebouwd.
Er zijn bekende en minder bekende gemodificeerde
uitvoeringen van de DC3. De 'Pinnokio' bijvoorbeeld met de vreemde verlengde
neus waar een radar ingebouwd was. Er was ook een C-47 omgebouwd tot watervliegtuig!
Zelfs in Vietnam werd er nog gebruik gemaakt van de C-47. Er werden toestellen
omgebouwd tot Gunships: uitgerust met op 'Gatling-gun' gebaseerde rotatie-machinegeweren
die een vuurkracht behaalden van 6.000 schoten per minuut. Deze toestellen
vlogen in de nacht en hadden een verwoestende uitwerking op met flares gemarkeerde
'doelen'. Deze specifieke modificatie van de C47 kreeg van de GI's de bijnaam
'Puff the Magic Dragon', aangezien de Vietnamese bevolking naar het toestel
verwees als 'De Draak'.
De naam 'Dakota' klinkt lekker en doet bij veel mensen direct denken aan het stevige, betrouwbare luchttransporttoestel uit de Tweede Wereldoorlog. Mijn middelste zoon herkent het toestel uit duizenden, wat niet echt opmerkelijk is aangezien zijn naam Dakota is. Vernoemd naar deze historische machine. We slaan dan ook geen gelegenheid over om één van zijn naamgenoten te bezoeken.
Het Luchtmachtmuseum te Soesterberg heeft een DC3 Dakota staan die tot 1962 dienst deed bij Koninklijke Luchtmacht en in Best bij het museum Bevrijdende Vleugels staat een C47 in de display. In het museum in Ste Mere Eglise staat zelfs een C47 'binnen' als hoofdattractie in de grote museumzaal. Het Aviodome te Schiphol heeft een civiele DC3 in de collectie. Daags voor D-Day 2001 vloog er een Dakota boven de voormalige droppingszone nabij La Fiere, Normandië. Een 'stick' met paratroopers van het Airborne Demonstration Team sprong in authentieke uniformen boven onze hoofden uit de kist. Een Close Encounter met de geschiedenis! In Europa zijn er nog een tiental vliegende C47 toestellen.
Gemiddelde Specificaties:
Link naar de Dutch Dakota Association: http://www.dutchdakota.nl/
Link naar het verhaal van de Dakota van Wings of Liberation: http://www.wingsofliberation.nl/dakota-nl.html